De maand mei
is van Maria. De Raad van Kerken publiceerde daarom een oecumenisch themanummer ’Maria’, waarin theologen en voorgangers uit verschillende kerken
vertellen over hun ‘beeld’ van Maria. Hun bijdragen worden als een veldboeket van
kleurrijke bloemen aan de lezers aangeboden.
Daarnaast vroeg het boek ‘Het vloekhout’ van Johan de Boose mijn aandacht, met een groot interview in Trouw met de vette kop er boven: Maria een maagd, ‘dat gelooft toch niemand?’ De Boose zegt te volgen wat historici ook naar voren hebben gebracht: Maria is verkracht door Romeinse soldaten.
Daarnaast vroeg het boek ‘Het vloekhout’ van Johan de Boose mijn aandacht, met een groot interview in Trouw met de vette kop er boven: Maria een maagd, ‘dat gelooft toch niemand?’ De Boose zegt te volgen wat historici ook naar voren hebben gebracht: Maria is verkracht door Romeinse soldaten.
Als protestantse
studenten theologie zetten we 50 jaar geleden grote vraagtekens bij de
maagdelijkheid van Maria. Hoe is zij zwanger geworden van Jezus, vroegen wij.
Het antwoord was: ‘Dat gaat niemand wat
aan. Wat er biologisch is gebeurd, is en blijft een blinde vlek. Daar valt
niets over te zeggen. Maar het kind dat zij draagt, is van God.´
Ondertussen heeft door de eeuwen heen de Kerk die blinde vlek wel op een heel
specifieke wijze ingevuld, mysterieus, maagdelijk, los van de seksualiteit. En
die heilige maagdelijke staat is door de RK Kerk verheven en verheerlijkt. Tot
vandaag de dag. Wordt het niet tijd, dat de kerken nieuwe, contextueel theologische
inzichten naar voren brengen? Niet alleen omdat niemand het meer
gelooft: ´Maria een maagd´, maar ook omdat het bijbels theologisch niet meer houdbaar
is. Daarover lezen we echter in het boekje van de Raad van Kerken helemaal
niets. Wel legt Yosé Höhne-Sparboth verbanden tussen de geschiedenis en de
Mariadevoties. Zij schrijft: ‘Maria
Koningin’ kwam op toen de kerk keizerlijk werd
(in Elst werd nu – bij het Koningsconcert in 2019 – het lied ‘Regina
Coeli’ (Koningin van de hemel) gezongen en werd een direct verband gelegd met onze prachtige Koningin Maxima), en ‘Maria Maagd’ toen het priester celibaat tot
wet werd. Ach, het priestercelibaat.
Hoe moet de Kerk ermee verder? De crisis is in vele opzichten groter en
pijnlijker dan we vermoedden.
Maria. Ik kleur mijn beeld over haar in
met de geschiedenis van Israël van onderdrukking en bevrijding, van
ballingschap en thuisgebracht worden. Met de verhalen van de oermoeders Tamar,
Rachab, Ruth en Batseba en met het leven van Jezus. Niet in de eerste plaats dus
met roemvolle glorie, maar met de dieptepunten van - haar aangedaan – onrecht,
en hoe zij haar weg vond. Met een God die hoort en ziet en zich ontfermt. Maria
de lijdende dienstmaagd. Zij zal vernederd en bespot zijn toen ze zwanger werd.
Zij staat op uit haar schandelijke vernedering, uit haar angst en schaamte. Als
we er al iets over willen zeggen, dan eerder dit. En ik geloof dat het vele
mensen goed zou doen als hier ook in de kerken niet langer over gezwegen zou worden….
In het boekje vond ik deze tekening: Maria en Jezus met en in elkaar
samenvallend, in één lijn met elkaar verbonden. Zo mooi verbeeld.
Ineke van Middendorp-Sonneveld
Elst, mei 2019