woensdag 20 mei 2009

40 MM - 40.000 meter mars in Venhuizen

Al 35 jaar wordt in Venhuizen op de zaterdag na Hemelvaart de 40 MM gehouden. Duizenden mensen gaan op stap om met elkaar handen en voeten te geven aan wereldwijde solidariteit. Het is een sponsortocht, ten bate van mini projecten in de missie, zending en ontwikkeling. Kerkelijk en niet kerkelijk. Projecten die verbonden zijn met Westfriezen, die zich inzetten voor hulp in de derde wereld. Zij verdienen alle steun!

Voor de vijfde keer ga ik weer van start. Mijn sponsorlijst is heel schraal dit jaar. De weken voor Hemelvaart was ik met vakantie, fietsend in Duitsland. En eerlijke gezegd: ik voel enige schroom om steeds aan mensen te vragen mij te sponsoren. In een kerkdienst zijn er al de vaste collectes. En dan komt ook de dominee nog… Gelukkig dat de diaconie van de kerk mij goed sponsort. Maar weet: ieder die mij sponsort krijgt van mij een aardige, persoonlijke reactie. Komt u dus maar!

Op de folder van de 40 MM zijn zeven torens van kerken, waarlangs de tocht voert, in beeld gebracht. Zij worden gezien als historische wegwijzers en bakens in nood. Welke weg wijzen die torens? Naar de hemel? Is er dan een weg naar de hemel?

De torens zijn voor mensen die onderweg zijn, oriƫntatiepunten in het landschap. Je weet daardoor waar je bent en hoe ver het nog is. Voor de 40 MM- lopers wijzen zij een weg naar onze naasten, die hulp nodig hebben, die arm gemaakt en arm gehouden zijn. Kerktorens als bakens die daadwerkelijk houvast en hoop geven. Daar staan zij voor.

Voor mij is het een heel eind, die 40 km. Zal ik ze dit jaar weer volmaken? Er zullen weer ontmoetingen, gesprekken, zangers/essen zijn, die de tocht lichter maken. Het is een goede voorbereiding op Pinksteren. Pinksteren is het feest van de Geest van God, die de wereld over gaat. Van de lange adem die ons geschonken zal worden. Van de liefde, die ons overal brengt, tot in de donkerste uithoeken. Overal zal licht geschapen worden. Daar moeten we ons voor inzetten. Daarmee worden we op weg gestuurd.

En: het brengt je bij jezelf. Je ontdekt gaandeweg, hoe heilzaam het is te wandelen.